poniedziałek, 14 stycznia 2013

Dlaczego coraz mniej kryjówek?


Wspomniałem niedawno, że ubywa dostępnych kryjówek dla nietoperzy. W komentarzu do mojego posta pojawiło się pytanie: Dlaczego tak się dzieje? Otóż przyczyniają się do tego remonty i modernizacje budynków. Wiele obiektów w ostatnich latach pozyskało fundusze, dzięki którym wyremontowano dachy i strychy. Niestety wiele z nich nie nadaje się do zamieszkania przez nietoperze, ponieważ zatkano otwory, którymi mogłyby się tam przedostać. Również wiele środków do konserwacji drewna jest zbyt toksycznych i zabójczych dla nas. Wtedy giniemy nawet na dostępnych dla nas poddaszach. Również strychy starych kamienic przeznaczane są na nowe mieszkania i musimy się z nich wyprowadzać. Zmieniają się także piwnice. W wielu z nich instaluje się urządzenia grzewcze, które powodują, że pomieszczenie staje się dla nas za ciepłe i za suche. Nie możemy już takich piwnic używać jako miejsc hibernacji. Tak więc niestety ubywa mieszkań dla nas. Tym cenniejsze są wszelkie nadal dostępne kryjówki. Na szczęście zawiesza się budki dla nietoperzy, które zastępują dziuple starych drzew. W niektórych miejscach dba się także o to, aby także po remoncie strych nadal nadawał się dla nietoperzy. Zainteresowanych tym ostatnim tematem odsyłam do mojego wpisu z lipca 2012 roku pod tytułem: „ Podkowce na ratunek zabytkom”.

Brak komentarzy: