niedziela, 13 stycznia 2013

Gacek szary i brunatny


Najbliżej spokrewnionym ze mną gatunkiem i najbardziej podobnym jest gacek szary. Co ciekawe wyodrębniono go dopiero w latach 60-tych ubiegłego wieku. Wcześniej oba gatunki gacków traktowano jako jeden – gacek brunatny. Gacek szary przez cały rok uwielbia przebywać blisko człowieka, co określane jest terminem synantropijny. Zamieszkuje wsie i miasta, natomiast omija większe kompleksy leśne. Latem spotkać go można na strychach, a zimą w piwnicach lub fortyfikacjach. Ma nieco dłuższe uszy od moich, ale podobnie jak ja, podczas snu zimowego układa je po bokach ciała i przykrywa błonami skrzydłowymi. Wówczas widać jedynie koziołki, czyli wyrostki normalnie znajdujące się wewnątrz uszu. Co jeszcze odróżnia mnie od niego? Kolonie rozrodcze na strychach umieszczają się na widoku na stropie lub ścianach, podczas gdy kobietki z mojego gatunku zwykle ukrywają się w szczelinach. Wykorzystuje dwie techniki łowów, a ja raczej jedną. Pierwsza metoda to stosowane także przeze mnie zgarnianie owadów z powierzchni liści. Drugą techniką, którą posługuje się częściej, jest chwytanie owadów w powietrzu. Umożliwia mu to polowania w terenie otwartym pozbawionym drzew. Podczas polowania może i umie więcej, za to zaleca się do dziewczyn tylko raz w roku, a ja dwa! Jego gody odbywają się jedynie jesienią, a moje i jesienią i wiosną. I kto jest lepszy?

Gacek szary
Fot. A. Bogdanowska/R. Jaros

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

A co się stanie jak spodoba Ci się Gacusia szara???

Nocny Łowca pisze...

Mimo wszystko wolę poruszać się w obrębie swojego gatunku :)