czwartek, 30 sierpnia 2012

Samodzielność młodych

Kończy się sierpień, a więc nadszedł czas kiedy młode nietoperze osiągają samodzielność. Co prawda już w lipcu zaczynały latać, ale cały ten czas były jeszcze karmione mlekiem matki. Nietoperze to jedyne ssaki, które karmią młode wyłącznie mlekiem aż do momentu, gdy masa ich ciała będzie niemal równa masie ciała dorosłego zwierzęcia. Dopiero tak duże nietoperze zaczynają latać i mogą polować. Niemal całe lato doświadczone mamy pokazywały dzieciom, gdzie znajdują się najlepsze tereny łowieckie. Towarzyszyły im w początkach samodzielnych lotów i dbały, aby znalazły powrotną drogę do kolonii. Odnajdywały osłabione młode i karmiły swoim mlekiem, co dawało szansę na przeżycie w przypadku nieudanych polowań. Teraz jednak kolonie rozrodcze rozpraszają się i mamy mają wreszcie czas dla siebie. To znaczy, że zacznie się dla nich czas zalotów i godów. 

Ja pamiętam dokładnie tę noc, kiedy mama powiedziała mi: "Jesteś już duży. Potrafisz latać, umiesz złapać jedzonko, znasz pobliskie kryjówki i tereny łowieckie. Poradzisz sobie." Zrozumiałem wtedy, że przestałem być dzieckiem i byłem z tego bardzo dumny.

Brak komentarzy: